Mohammad Hossein Karami

پیمایش خلخال به اسالم

پیمایش خلخال به اسالم

توضیحات شروع

مسیر اسالم به خلخال یکی از زیباترین مسیرهای ماشین رو ایران است که این راه علاوه بر مسیر ماشین رو، دارای مسیر قدیمیتر و به اصطلاح مال رو نیز می‌باشد که جز زیباترین مسیرهای کوهنوردی و پیمایشی ایران است.
رفتن به این محل و پیمایش آن تقریبا به 4 روز زمان نیاز دارد که این ما برای آن از تعطیلات 13 مهر تا 16 مهر 1400 استفاده کردیم.

mhkarami97

مبدا حرکت با میدل باس از تهران/کرج و مقصد شهر خلخال اردبیل بود. برای این سفر نیز به دلیل دور بودن مقصد از میدل باس بجای ماشین های شخصی استفاده کردیم.
راننده میدل باس نیز فردی با اسم شهریار بود که فردی بسیار خوب و قابل اعتماد بود که شما نیز می‌توانید برای سفرهای خود از ماشین وی استفاده کنید.

شماره تماس : 09122616772

برای برگشت نیز همین فرد با یکی از دوستان خود با نام امیر نیز برای برگرداندن ما از شهر اسالم به تهران هماهنگی های لازم را انجام داد که اون نیز فردی بسیار عالی با ماشینی راحت و پلی لیست آهنگ های خوب بود.

شماره تماس : 09337963518

از تجریبات جدید سفر پنچر شدن میدل باس بود که با کمک بچه های گروه تعویض لاستیک را انجام دادیم.

mhkarami97

هزینه میدل باس برای مسیر رفت در تاریخ گفته شده 3.5 میلیون و برگشت نیز 3.7 میلیون تومان بود که بین اعضا گروه تقسیم شد.

روز اول پیمایش

بعد از رسیدن به شهر خلخال و صرف صبحانه محلی در شهر، به سمت اول مسیر که بعد از روستای اندبیل بود حرکت کردیم. نکته مهم این است که قبل از این منطقه آنتن موبایل شما قطع می‌شود و تا انتها مسیر و رسیدن به جاده اسالم هیچ آنتی برای تماس ندارید، پس قبل از رسیدن به این منطقه به دوستان خود از وضعیت خود اطلاع دهید.

mhkarami97

دلیل اینکه پیمایش را از سمت خلخال شروع کردیم، شیب دار بودن مسیر بود، بطوری که شما در این پیمایش ابتدا بصورت تقریبی 400 متر صعود دارید و سپس تا انتهای مسیر به سمت پایین حرکت می‌کنید و تقیبا 2000 متر از ارتفاع اولیه پایین می‌روید.
با توجه به اینکه نیاز به حمل کوله در طول مسیر وجود دارد، پیمایش برعکس این مسیر کمی سخت می‌شود.

mhkarami97

با توجه به ارتفاع محل شروع و همچنین شرایط آب و هوا، در ابتدای مسیر و تا رسیدن به آخرین نقطه صعود، هوا سرد و مه آلود بود و همچنین باد سردی به سمت پایین می‌وزید. البته بیشتر این شرایط تا رسیدن به بالاترین نقطه و سپس کمی پایین رفتن وجود داشت و سپس شرایط بهتر شد.

mhkarami97

mhkarami97

بعد از کمی کاهش ارتفاع، از شدت باد کاسته شد اما هنوز بیشتر منطقه را به دلیل ارتفاع زیاد مه فرا گرفته بود.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

بعد از کمی پیمایش به چند کلبه خالی از سکنه می‌رسید که می‌توانید کمی در کنار آن استراحت کنید.

mhkarami97

mhkarami97

بعد از رد کردن کلبه گفته شده، پیمایش در جنگل شروع می‌شود و بیشتر مسیر را از بین درختان طی می‌کنید.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

تا رسیدن به محل عکس بالا، مسیر پیاده و ماشین های عبوری (نیسان) تقریبا یکی است و بعد از محل بالا می‌توانید برای پیمایش از مسیر جنگلی که کوتاهتر است استفاده کنید.
در طول مسیر جنگلی نیز یک کلبه را مشاهده می‌کنید که دارای آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی است.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

با گذشت زمان و نزدیکتر شدن به اواخر روز، مسیر پیمایش تغییر کرد و بیشتر آن گل بود که نمونه آن را در عکس بالا مشاهده می‌کنید. البته طول مسیری که بصورت بالا بود خیلی زیاد نبود و بعد از کمی پیمایش به چند کلبه رسیدیم که نشانه ای از وجود محلی برای کمپ بود.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

بعد از رد کردن کلبه های بالا به محلی زیر رسیدیم که برای کلبه های آن برای پیرزنی بود که در همین محل زندگی می‌کرد و کلبه ها را به گروه های کوهنوردی اجاره می‌داد.

mhkarami97

البته در زمان رسیدن ما به این محل بیشتر کلبه های خوب به گروه دیگری اجاره داده شده بود و فقط 3 ویلا!! که یکی از آنها را در عکس زیر مشاهده می‌کنید باقیمانده بود که ما برای اینکه در زیر نم نم باران کمپ نکنیم آنها را اجاره کردیم.
هزینه اجاره هر کدام نیز 100 هزار تومان بود.
همچنین در این محل سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و آتش نیز موجود بود.

mhkarami97

به علت وجود مه زیاد در روز اول پیمایش ما خیلی زیبایی مسیر را مشاهده نکرده بودیم، اما با بیدار شدن در صبح و رفتن مه، توانستیم بصورت کامل زیبایی و طبیعت اطراف را مشاهده کنیم.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

پیرزنی که در این محل زندگی می‌کرد:

mhkarami97

پیمایش روز دوم

بعد از صرف صبحانه برای حرکت تصمیم گرفتیم که کوله های خود را به فردی به نام آصف بسپاریم تا وی آنها را با نیسان به محل کمپ شب دوم ببرد.
پس با او صحبت کردیم و وی قبول کرد کوله های ما را در کنار کوله های گروه دیگری که در آن نقطه بود، با هزینه 200 هزار تومان به ازای گروه ما، به محل کمپ در شب دوم ببرد.
آصف نیز مردی بسیار خوب بود که شما نیز می‌توانید در این مسیر بر روی کمک های او حساب کنید.

شماره تماس : 09113818997

mhkarami97

سپردن کوله ها به نیسان تصمیم خیلی خوبی بود که باعث شد مسیر را بسیار راحت تر طی کنیم و از زیبایی آن لذت ببریم.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

بعد از چند کیلومتر پیمایش به ناو بالا رسیدیم که در این محل چند خانه، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و یک قبرستان وجود داشت.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

بعد از کمی استراحت در این نقطه به مسیر ادامه دادیم تا به `` رسیدیم، در این نقطه قهوه خانه ای وجود داشت و که برای استراحت در آن صبر کردیم و از املت و چای آن قهواه خانه استفاده کردیم.
نقطه عجیب در این نقطه وجود داشتن کارت خوان بود که ما بعد از این نقطه در هیچ نقطه ای از ادامه مسیر آن را مشاهده نکردیم.
این نقطه توسط دو فرد سمت چپ عکس مدیریت می‌شد.

mhkarami97

در زمان رسیدن ما به این نقطه آب و هوا کمی تغییر کرد و دوباره محل را مه فرا گرفت و باران نیز کمی شروع به بارش کرد که با توجه به داشتن پانچو ما به مسیر ادامه دادیم.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

در نزدیکی های ماهیسرا قهوه خانه ای وجود داشت که فقط برای جمع شدن تمام افراد کمی در آن صبر کردیم و سپس به سمت محل کمپ که بعد از ماهیسرا و دوراه آبشار بود حرکت کردیم.

mhkarami97

با توجه به آب و هوا برای کمپ شب دوم نیز دو کلبه اجاره کردیم، البته وضعیت کلبه ها نسبت به شب اول بهتر بود و دیگر نیاز به زدن چادر در آن نبود.
همچنین در داخل هردو بخاری چوبی، گاز برای پخت و پز و ظروف برای پخت غذا وجود داشت.
هرچند وضعیت هردو کلبه یکسان نبود و فقط نام یکی از آنها را می‌توان کلبه گذاشت و کلبه دیگر که من نیز در آن بودم، با چوب و نایلون ساخته شده بود.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

روز سوم پیمایش

برای پیمایش در روز سوم نیز تصمیم گرفتیم کوله ها را با نیسان حمل کنیم، برای این کار با مازیار صحبت کردیم که مسئول کلبه ها او به همراه پسرش بود که خودشان در آنجا یک مغازه نیز داشتند.

شماره تماس : 09111858870

mhkarami97

از این نقطه نیز مسیر حرکت ماشین و پیمایش جدا می‌شود. بعد از رسیدن به دو راه ، مسیر راست که دارای پل آهنی است مسیر ماشین رو و مسیر سمت چپ مسیر پیمایش است، البته دقت کنید که در مسیر سمت چپ از کنار رودخانه حرکت کنید و مسیر سمت چپ آن را طی نکنید، این مسیر در انتها به یک روستا با چند خانه می‌رسد که ما به اشتباه آن را رفتیم و مجبور شدیم از همان روستا، مسیر با شیب زیاد از کنار رودخانه کوچکی که به رودخانه اصلی می‌رسید را پایین بیاییم تا به مسیر اصلی برسیم.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

در طول مسیر دو پرتگاه وجود داشت که طبق گفته گروهی که آن را مشاهده کرده بود، مسیر آن ریزش کرده بود. پس مجبور شدیم آن را از مسیر سمت چپ که داخل جنگل حرکت می‌کرد دور بزنیم.
مسیری که برای دور زدن طی کردیم، یک مسیر فرعی بود که در نقشه نیز ثبت نشده بود، هرچند ابتدای آن بسیار زیبا بود اما با رسیدن به بالای نقاط پرتگاه مسیر بسیار سخت شد و با سختی زیاد توانستیم آن را طی کنیم که به همین دلیل نتوانستم خیلی از آن عکس بیاندازم.
فقط به همین نکته اکتفا کنید که مسیر شیب زیادی داشت که نم نم باران نیز آن را لیز کرده بود، پس طی کردن آن با کوله اصلا امکان پذیر نیست.
همچنین احتمال گم شدن در آن به دلیل فرعی بودن مسیر بیشتر است.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

بعد از طی کردن دو پرتگاه، مسیر فرعی را به سمت پایین حرکت کردیم تا به مسیر اصلی برسیم و با سختی زیاد توانستیم به آن برسیم و سپس در آن به مسیر ادامه دادیم.
مسیر از این نقطه به بعد از کنار رودخانه طی می‌شد و دارای طبیعتی بسیار زیبا بود.
همچنین در طول آن دو آبشار کوچک نیز وجود داشت که برای رد شدن از کنار یکی از آنها نیاز بود از روی دو چوب عبور کنیم.

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

mhkarami97

آبشار گفته شده که باید بر روی دو چوب حرکت کنید:

mhkarami97

آبشار بالا نشانه رسیدن به اواخر مسیر است که بعد از کمی به یک پل سیمانی بر روی رودخانه می‌رسید که باید از روی آن به سمت راست رودخانه بروید.
تقریبا 50 متر بعد نشانه های رسیدن به روستای انتها مسیر با اسم لاکه تاشون نمایان می‌شود که اولین سازه آن نیز پرورش ماهی است.

mhkarami97

mhkarami97

راننده ای که کوله های ما را حمل کرده بود، آنها را به یک غذاخوری در مسیر آسفالته اسالم به خلخال داده بود که برای رسیدن به آن، بعد از پایان روستا و رسیدن به جاده، تقریبا 15 دقیقه به سمت راست یا همان خلخال حرکت کردیم تا به آن برسیم.

mhkarami97

به علت خستگی و گشنگی زیاد در همان غذاخوری استراحت کرده و غذا صرف کردیم تا صبر کردیم تا اتوبوس برای سوار کردن ما و بردنمان به تهران برسد.
در مدتی که در این محل در حال استراحت بودیم با فرد دیگری به اسم علی نیز آشنا شدیم که اون نیز به همراه پدر خود راننده نیسان بود و ما را در محل کمپ شب دوم مشاهده کرده بود.

شماره تماس : 09119842453 شماره تماس (پدر/عمو عادل) : 09119873934

mhkarami97

به علت رفتن از مسیر فرعی، مقدار پیمایش ما در روز آخر کمی زیاد شد و بعد از غروب آفتاب و تقریبا ساعت 6:30 به غذاخوری گفته شده رسیدیم، تا ساعت 11 نیز استراحت کردیم و منتظر اتوبوس ماندیم و بعد از سوار شدن تقریبا ساعت 5:30 صبح در پل فردیس بودیم.

نکات مسیر

در تمام مسیر پیمایش موبایل آنتن نمی‌دهد و در ابتدا و انتهای مسیر نیز فقط همراه اول خط می‌دهد.

در صورت ابری بودن مسیر، حتما پانچو داشته باشید.

لباس گرم و همچنین لباس خشک اضافه با خود داشته باشید.

کفش کوهنوردی بسیار مهم است و حتما باید کفش مناسب کوه و پیمایش در مسیر گل داشته باشید و از عدم نفوذ آب به داخل آن مطمئن باشید.

ما در هر روز بجای سه وعده، دو وعده غذا می‌خوریدم، به این صورت که ناهار و صبحانه را با هم خورده و در طول مسیر پیمایش از مواد قندی و خوراکی کوچک استفاده می‌کردیم و بعد از رسیدن به محل کمپ که هر روز تقریبا ساعت 5 بود، شام را صرف می‌کردیم. پس خیلی کوله خود را سنگین نکنید.

پول نقد حتما داشته باشید.

در طول مسیر از روز دوم به بعد چند غذاخوری کوچک وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.


روز اول پیمایش:

جزئیات پیمایش


روز دوم پیمایش:

جزئیات پیمایش

جزئیات پیمایش


روز سوم پیمایش:
به علت تمام شدن باتری ساعت هوشمند، کمی از انتهای مسیر Track نشده است

جزئیات پیمایش


فایل Track مسیر


محل شروع پیمایش : map location

محل پایان پیمایش : map location

امتیاز: