آبشار ترز

توضیحات منطقه

مجموعه آبشارهای ترز در شهرستان سوادکوه، میان جنگل‌های هیرکانی و در منطقه لفور قرار دارند. سوادکوه شهری بسیار زیبا در استان مازندران و همسایگی استان سمنان است. این منطقه از شرق به ارتفاعات دودانگه و شهر ساری، از غرب به شهرستان بابل، از شمال به شهرستان قائمشهر و از جنوب به شهرستان فیروزکوه می‌رسد.

آبشارهای ترز در منطقه جنگل لفور قرار دارند. جنگل لفور به‌دلیل برخورداری از مناطق مرتفع، آبشارهای فراوانی دارد که مجموعه آبشارهای ترز بخشی از آن‌ها هستند. علاوه بر آبشار، جنگل لفور هم بسیار تماشایی است.

آبشار ترز یکی از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز و مقصدهای طبیعت‌گردی و جنگل‌پیمایی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این آبشار در مناطق مرتفع لفور جای گرفته است. برای دسترسی به این آبشار تماشایی، لازم است از میان جنگل‌های هیرکانی و حاشیه رودخانه بابلرود عبور کنید.

پیمایش

این سفر در تاریخ 22 مهر 1400 انجام شد.
بعد از رسیدن به لوکیشن مورد نظر که در آن محل چند ماشین نیز پارک کرده بودند، با اهالی کوچه زیر صحبت کردیم تا اجازه بدهند ماشین را در آن پارک کنیم:

mhkarami97

بعد از پارک ماشین، مسیر پیمایش هم از داخل همان کوچه و هم بیرون از آن وجود داشت که هردو به یک نقطه یکسان می‌رسیدند.
برای وارد شدن از مسیر کنار راه، کافی است از زیر نقطه مامان زهرا وارد شده و مسیر پاکوب سمت چپ را بروید.

بیشتر مسیر به علت رفتن افراد مختلف مشخص است و می‌توان راحت آن را طی کرد.

این منطقه در روزهای تعطیل، محل کمپ و استراحت افراد محلی است که آنها را در نقاط مختلف جنگل مشاهده می‌کنید.

mhkarami97

در زمانی که ما به این نقطه سفر کردیم، به علت سیل پلی که بر روی رودخانه ساخته بودند خراب شده بود، پس باید از آب رد می‌شدیم.
برای این کار مسیر رودخانه را به سمت راست رفتیم تا به نقطه ای مناسب عبور برسیم.
هرچند عمق آب در نهایت تا زانو بود و سرعت زیادی نیز نداشت.

mhkarami97

نکته مهم این است که آبشار در سمت راست یا خلاف جهت جریان رودخانه است. پس در بیشتر مسیر باید به این سمت بروید و نیاز به حرکت در جهت جریان رودخانه نیست.

بعد از رد شدن از رودخانه، تقریبا 10 دقیقه بعد به رودخانه فرعی که باعث تشکیل آبشار شده بود رسیدیم که در همان محل یک آبشار کوچکتر و یک حوض آب برای شنا وجود داشت.
همچنین در سمت چپ این نقطه، محلی تقریبا صاف برای برپایی چادر وجود داشت. ما در همین نقطه کمپ کردیم که بعد از آن متوجه شدیم در صورتی که کمی به سمت (چپ،بالا) حرکت می‌کردیم، منطقه ای صاف تر با چوب فراوان برای آتش وجود داشت.

mhkarami97

بعد از کمی استراحت، مسیر رودخانه اصلی را ادامه دادیم تا به آبشار فرعی برسیم.

در صورتی که در روزهای آفتابی به این منطقه بروید، حتی در مهرماه نیز می‌توانید زیر آبشار آبتنی کنید.

در سمت راست آبشار، بنا به گفته محلی ها چشمه ای وجود دارد که آب آن از بالا می‌ریزد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

mhkarami97

بعد از کمی استراحت تصمیم به رد کردن آبشار و رفتن به بالای آن گرفتیم.
برای این کار کمی مسیر را برگشتیم و از مسیر کوچک سمت چپ به بالا حرکت کردیم.
این مسیر برای عبور کمی سخت و لغزنده است که البته طول آن بسیار کم می‌باشد.

بعد از عبور از آبشار در سمت خود دشتی بزرگ را مشاهده می‌کنید که پر از پونه و نعنا کوهی است.

در صورتی که کمی این مسیر را به سمت بالا حرکت کنید، درخت ها تمام می‌شوند و می‌توانید منظره بسیار زیبایی را مشاهده کنید.

در صورتی که مسیر رودخانه بالای آبشار را پیمایش کنید، به یک آبشار کوچک دیگر نیز می‌رسید که البته به بزرگی آبشار اول نیست.

mhkarami97

عکس زیر نیز مربوط به محل کمپ گفته شده که بالای محل کمپ با است، می‌باشد.