طبس

توضیحات منطقه

طَبَس۫ مرکز شهرستان طبس، شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی ایران است.
جزئیات بیشتر

پیمایش

برای رفتن به این منطقه ما از تعطیلات 2 آبان استفاده کردیم و برنامه ای 4.5 روزه برای رفتن به این منطقه ترتیب دادیم.
بدین منظور شب چهارشنبه 28 مهر توسط میدل باس به سوی این منطقه حرکت کردیم.
محل تجمع برای سوار شدن به میدل باس نیز در میدان آزادی بود که برای رسیدن به این نقطه من توسط مترو از کرج به این منطقه حرکت کردم که در آن زمان فقط من سوار مترو بودم و به نوعی آن را دربست گرفته بودم :)

mhkarami97

در نهایت ساعت 10:30 شب به مقصد برای سوار شدن به میدل باس رسیدم.

راننده میدل باس نیز فردی بسیار عالی و خوش برخورد به اسم حسین یزدانی بود که ما را در این سفر همراهی می‌کرد

- شماره تماس : `09126996424`

mhkarami97

هزینه کرایه میدل باس برای 4 روز در اختیار بودن نیز 10 میلیون تومان بود که بین همسفران تقسیم شده بود.

بیشتر مسیر رفت را ما در خواب بودیم و صبح در زمان بیدار شدن خود را وسط کویر مشاهده کردیم:

تقریبا در ساعت 10:30 صبح به شهر خور رسیدیم و در آنجا کمی صبر کردیم تا درباره منطقه اطلاعات جمع کنیم.

mhkarami97

در همین منطقه و در کنار مسجد با فردی به اسم علیخانی آشنا شدیم که در آنجا لوازم مسی می‌فروخت که برخوردی بسیار خوب با ما داشت و پیشنهاد رفتن به آب گرمی که در آن منطقه وجود داشت و فقط اهالی خود خور اجازه دسترسی به آن داشتن را به ما داد.
البته بنا به دلایلی نتوانستیم به آن آب گرم برویم و فقط موتور سواری با فرد گفته شده در شهر نصیب من شد که فیلم آن در اینستاگرام موجود است.

گرمه و فیش ماهی

در نهایت برای صرف صبحانه به سمت روستا گرمه که در آن فیش ماهی و نخل سوخته نیز موجود بود حرکت کردیم.
این نقطه از شهر خور تقریبا 30 دقیقه فاصله داشت.

mhkarami97

در این نقطه برای وسایل نقلیه ورودی دریافت می‌کردنند که مبلغ آن برای میدل باس 100 هزار تومان بود که با چانه زدن 70 هزار تومان پرداخت کردیم..
سپس به سمت یکی از باغ های نخل خرما حرکت کردیم تا در آن صبحانه خود را صرف کنیم که در آنجا نیز با برخورد بسیار خوب اهالی مواجه شدیم که از باغ خود به ما انار، خرما و چایی تعارف کردنند.

بعد از صرف صبحانه به سمت فیش ماهی حرکت کردیم. در این نقطه چشمه ای وجود دارد که در آن ماهی های ریز پوست های خشک شده بر روی پای شما را می‌خورند که تجربه جالبی بود.

mhkarami97

همچنین در کنار این منطقه اهالی سوغات های مختلف و آب اناری که محصول خودشان می‌باشد را می‌فروشند که می‌توانید از آنها نیز خرید کنید.

عکس های بیشتر از این منطقه را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

مسیر خور به طبس

در نهایت به سمت شهر طبس حرکت کردیم. طبق جستجویی که کرده بودیم در این مسیر آبشار نمکی نیز موجود بود که به دلیل تعمیرات مسیر آن را بسته بودند و نتوانستیم از آن دیدن کنیم.
بعد از تقریبا 15 دقیقه گذشتن از مسیر آبشار، نوع کویر تغییر می‌کند و در سطح آن 6 ضلعی های نمکی مشاهده می‌شود.

طبس

در ساعت 16:30 به شهر طبس رسیدیم و تصمیم گرفتیم تا هوا روشن است، از باغ گلشن دیدن کنیم.
این باغ طبق متنی که در داخل آن نوشته شده است، دارای آب دائمی است و توسط یکی از حاکمان طبس ساخته شده است در برعکس باغ های دیگر ایران هیچ محل سکونتی در داخل آن نساخته اند.
البته این باغ در زلزله طبس خراب شده است و بعدا بازسازی شده است.
در داخل این باغ درخت های خرما، انار و نارنج موجود است.

سپس به سمت ارگ قدیمی شهر حرکت کردیم، برای رسیدن به این نقطه باید از میدان معروف شهر که بیشتر مغازها در اطراف آن بود عبور می‌کردیم.

mhkarami97

در نهایت به ارگ شهر رسیدیم که البته درب ورودی آن را بسته بودند و فقط توانستیم از بیرون آن را مشاهده کنیم.

کالجنی

برای استراحت و خوابیدن محل مناسبی را نتوانستیم پیدا کنیم و اهالی شهر نیز گفته بودند که در آن زمان، باد شدیدی در کالجنی می‌وزد.
طبق تصمیمی که گرفتیم برای کمپ به سمت کالجنی حرکت کردیم که همانطور که گفته شد در آن منطقه باد شدیدی می‌وزید و بعد از کمی گشتن، محل مناسبی را در داخل تنگه پیدا کردیم که وزش باد در آن کم بود.
البته کمپ کردن در داخل کالحنی ممنوع است که ما در آن زمان از این مورد باخبر نبودیم.

mhkarami97

بعد از برپایی چادرها شروع به پخت غدا کردیم که به دلیل گشنگی زیاد در همان زمان پخت غذا، شروع به خوردن آن کردیم :)

در نزدیکی کالجنی استراحت گاهی وجود دارد که شما می‌توانید آن را اجراه کنید، البته در آن زمان این پر بود.

بعد از صرف صبحانه شروع به پیمایش کالجنی کردیم، مسیر پیمایش یصورت یک دایره کامل است که در انتها شما به همان محل شروع می‌رسید.
همچنین تقریبا نصف مسیر را باید از داخل آب عبور کنید.
فیلم پیمایش این مسیر در انتها موجود است.

ازمیغان

بعد از گشتن کامل کالجنی به سمت ازمیغان که روستایی در نزدیکی همان کالجنی است، حرکت کردیم.
این روستا تنها محلی در آن حوالی است که در آن برنج کاشت می‌شود و دارای آب دائمی است.
علاوه بر شالیزار های برنج، این منطقه دارای رودخانه همچنین محلی به اسم تخت عروس نیز می‌باشد.
برای ورود به این منطقه نیز باید ورودی پرداخت کنید که هزینه آن برای میدل باس 100 هزار تومان است که با چانه زدن 80 هزار تومان پرداخت کردیم.

چون قصد خوردن ناهار در این منطقه داشتیم، کوله های خود را نیز برای پیدا کردن محل مناسب استراحت حمل کردیم.
در نهایت در محلی که شالیزارها وجود داشت محلی مناسب پیدا کردیم که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.
بدین منظور در بالای تپه عکس زیر که غاری کوچک در آن وجود دارد زیرانداز های خود را انداختیم و مشغول پخت و پز شدیم.

بعد از صرف ناهار به سمت روخانه و برکه ای که در آنجا وجود داشت حرکت کردیم.
برای رسیدن به این نقطه باید از داخل شالیزارهای برنج عبور می‌کردیم که اهالی در آن زمان مشغول به برداشت محصول خود بودند.

بعد از شالیزارها نقطه ای وجود دارد که ارتفاع آب تقریبا 2 متر است که افراد در آن به شنا مشغول هستند.
البته در آن زمان هوا کمی سرد بود که شنا کردن را سخت می‌کرد.

mhkarami97

سپس به سمت تخت عروس که در همان دره بود حرکت کردیم، البته مسیر رفتن به این نقطه کمی سخت بود و بعد از تقریبا نیم ساعت به نقطه ای رسیدیم که باید کاملا در آب می‌رفتیم که به دلیل سرد بودن نسبی هوا نتوانستیم مسیر را ادامه بدهیم.

برای کمپ قصد رفتن به مرتضی علی را داشتیم، اما به دلیل دور بودن آن و احتمال پیدا نکردن محل مناسب در شب، تصمیم گرفتیم در همان ازمیغان کمپ کنیم.
بدین منظور در همان محلی که ناهار خورده بودیم و شالیزاها نیز موجود بود، با فردی به اسم محمد آشنا شدیم ه در آنجا استراحت گاهی داشت که در آن غذاهای محلی نیز به مسافران می‌فروخت.
با او صحبت کردیم و قرار شد در ازای 80 هزار تومان در باغ اون کمپ کنیم.

- شماره تماس : `09152643004`

mhkarami97

در نهایت تا ساعت 8 شب صبر کردیم تا افراد دیگر از آن منطقه بروند تا بتوانیم چادرهای خود را برپا کنیم.
غذای محلی این نقطه کندم پلو بود که به همان محمد سفارش آن را دادیم و شب در کنار بخاری چوبی مشغول به خوردن آن شدیم

محمد نیز فردی بسیار مهربان بود و تا پاسی از شب در کنار ما بود.

عکس های دیگر روستا:

مرتضی علی

صبح پس از صرف صبحانه ابتدا به سمت طبس حرکت کردیم تا در شهر کمی خرید کنیم و سپس به سمت مرتضی علی رفتیم. چشمه های مرتضی علی یکی از زیبایی های طبیعت است که در آن محل می‌توانید هم چشمه های آب سرد و هم چشمه های آب گرم را در کنار هم مشاهده کنید.
این منطقه نیز نیاز به ورودی دارد که شبیه ازمیغان همان 100 هزار تومان بود که چانه زدن 80 هزار تومان پرداخت کردیم.
برای رسیدن به نقطه شروع در این منطقه از محل پارک ماشین باید 350 پله را به پایین بروید تا به رودخانه برسید.

mhkarami97

بیشتر مسیر را نیز باید در آب طی کنید که آب آن تا قبل از طاق زیر گرم و بعد از آن سرد است:

مسیر اصلی کمی بعد از همین طاق است که ما نیز تا همان رفتیم. در ادامه مسیر روستای خرو و چند آب گرم نیز وجود دارد که ما به سمت آنها نرفتیم و دوباره همان مسیر طی شده را برگشتیم.
بیشتر مسیر را نیز باید در داخل آب طی کنید که همان طور که گفته شد آبی ولرم دارد.

پس از گشتن کامل مرتضی علی، برای صرف ناهار به سمت طبس حرکت کردیم تا ناهار را در یکی از رستوران های شهر صرف کنیم.
طبق پرس و جویی که کردیم رستوران های معروف شهر ناردون و هزار و یک شب بود که ابتدا به رستوران ناردون رفتیم که متاسفانه غذای آن تمام شده بود.
هرچند محیط آن بسیار زیبا بود:

mhkarami97

پس به سمت رستوران هزار و یک شب که در نزدیکی امام زاده شهر بود حرکت کردیم تا در آن ناهار خود را صرف کنیم:

کویر مصر

پس از صرف ناهار به سمت مسیر برگشت و همچنین کویر مصر حرکت کردیم.
بعد از چند ساعت که در راه بودیم و دوباره از شهر خور نیز رد شدیم، در نهایت به فرحزارد که در نزدیکی کویر مصر بود رسیدیم.
هزینه اقامت گاهای داخل روستا بسیار زیاد بود و نفری 100 هزار تومان دریافت می‌کردند، پس ترجیه دادیم در همان کویر کمپ کنیم.
بدین منظور با میدل باس تا پارکینگ اول کویر که از فرحزاد 2 کیلومتر فاصله داشت حرکت کردیم و پس از کمی گشتن محل مناسب کمپ که زمینی سفت داشته باشد و از طرفی آلودگی نوری نیز نداشته باشد پیدا کردیم.

برای شام قصد پختن آش داشتیم که وسایل آن را از شهر طبس خریده بودیم.
فقط برای روشن کردن آتش به چوب و همچنین پخت آش به دیگ نیاز داشتیم که برای تهیه آنها به فرحزاد رفتیم و از یکی از اهالی آن به نام سید چوب خریدیم و از فردی به اسم محمد نیز قابلمه ای بزرگ برای پخت آش بر روی آتش گرفتیم.

به این دلیل که به کویر دیروقت رسیده بودیم و نتوانسته بودیم غروب آفتاب را در آن مشاهده کنیم، عده ای از ما از ساعت 5 صبح بیدار شدیم به دلیل ندانستن زمان دقیق طلوع آفتاب، 1 ساعت صبر کردیم تا بتوانیم طلوع خورشید را مشاهده کنیم.
نکته دیگر اینکه هوای کویر در شب بسیار سرد می‌شود و نیاز به لباس کافی است.

پس از صرف صبحانه و کمی گشتن در کویر، در ساعت 10:30 به سمت تهران حرکت کردیم و فقط برای ناهار در شهر کاشان صبر کردیم و در ساعت 4 عصر غذایی در رستوران ملل خوردیم که طعمی بسیار عالی داشت.

در نهایت در ساعت 9 شب یکشنبه به میدان آزادی رسیدیم.