جزیره هرمز

توضیحات منطقه

هُرمُز جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است.
هرمز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده‌است. شهر میناب کنونی بر روی خرابه‌های این بندر ساخته شده‌است. هرمز قدیم در اوایل عهد مغول تجارت پر رونقی داشته‌است. با هجوم مغولان در حدود سال ۷۰۰ هجری، مردم شهر هرمز ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرمز که در آن زمان زرون (معرب آن جرون که بعدها نام بندری در محل بندرعباس کنونی شد و به تلفظ پرتغالی بندر گمبرون خوانده شد) نام داشت کوچ نمودند و شهری در آن بنا کردند و نام آن را به یاد شهر قدیم خود هرمز گزاردند.
به تدریج و طی قرون بعد این شهر نام خود را به همه جزیره داد و بندر جرون (گمبرون بعدی) نام خود را از آن وام گرفت. عظمت شهر و جزیره هرمز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی‌ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج فارس از جمله بحرین بوده‌است.
شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی جزیره هرمز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی‌ها خارج ساخت و شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب نمود و بندر عباس فعلی را بر خرابه‌های گمبرون استوار کرد. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.

پیمایش

بعد از بازدید از بندرعباس به سمت جزیره هرمز حرکت کردیم که تقریبا در ساعت 18 و در تاریکی هوا به آن رسیدیم.

به علت تاریک بودن هوا و سخت بودن پیدا کردن محل مناسب برای کمپ تصمیم گرفتیم تا با یکی از اعضاکوچسرفینگ به نام فرید تماس گرفیتم تا از او راهنمایی بگیریم.
فرید یکی از لیدرهای هرمز است که خانه خود را برپایه کوچسرفینگ در اختیار مسافران قرار می‌دهد.
پس از پیدا کردن خانه او چند ساعت در آنجا استراحت کردیم و با او هم صحبت شدیم.

فرید : 09127615789

بعد از استراحت برای گشت شبانه در اطراف به بیرون رفتیم و از هرمز و قلعه پرتقالی‌ها دیدن کردیم که البته به علت تعمیرات ورود به داخل آن ممنوع بود.

سپس در ساعت 23 برای کمپ با سه‌چرخی که توسط فرید برای ما هماهنگ شده بود به سمت ساحل تک درخت رفتیم تا در آنجا چادر بزنیم.
این ساحل نسبت به ساحل‌های دیگر خلوت‌تر است که همراه ما فقط 2 چادر دیگر در آنجا بودند.
از ویژگی‌های خوب این ساحل امکان مشاهده طلوع آفتاب که از سمت دریا بالا می‌آید است.

اولین شن نقره‌ای جزیره را در همین ساحل مشاهده کردیم که به زیبایی آن افزوده بود و همچنین در شب نیز می‌درخشید.

بعد از صرف صبحانه برای گشت به سمت نقاط دیگر جزیره حرکت کردیم.
در داخل جزیره تعداد ماشین‌ها بسیار کم است و خود اهالی از موتور استفاده می‌کنند و برای گرداندن مسافران نیز موتور سه‌چرخ وجود دارد که کرایه تقریبی آن برای هر 1 ساعت 140 هزار تومان است.
موتورها به دو صورت ساعتی و دور کامل جزیره در 3.5 ساعت کار می‌کنند که حالت اول بهتر است و شما با خیال راحت می‌توانید جزیره را بگردید.
حالت دوم باعث عجله در تمام نقاط می‌شود و همچنین تمام جزیره را نمی‌توان در 3.5 ساعت گشت.

تعداد موتور سواران زیاد است اما در زمان‌هایی که تعداد گردشگران زیاد باشد پیدا کردن آنها کمی سخت می‌شود.
لیست زیر شماره تعدادی از آنها است که آقای هرمزی خوش‌برخورد ترین آنها بود که نقاط مختلف را توضیح نیز می‌داد.
بقیه افراد فقط شما را می‌گردانند و توضیح خاصی نمی‌دهند.
همچنین در جلو کافه مالک موتور سواران زیادی وجود دارند که شماره این کافه نیز در زیر آمده است که می‌توانید با آن نیز تماس بگیرید.
علاوه بر سه‌چرخ می‌توانید موتور خالی نیز اجاره کنید که در این صورت خودتان باید لوکیشن‌های مختلف را پیدا کنید.

آقای هرمزی : 09013789463

یوسف دشتی : 09381380246

کافه مالک : 09109783142

مرتضی : 09367465259

اسحاق : 09179035837

مهدی جعفری : 09010516270

سلامتی : 09179573749

بعد از رسیدن سه‌چرخ به محل کمپ ما توسط آن به سمت اولین لوکیشن که جنگل حرا بود حرکت کردیم.
جهت گردش ما نیز پادساعت‌گرد بود که اگر قصد 2 شب اقامت در جزیره را دارید این جهت بهتر است و شب دوم می‌توانید در ساحل سرخ کمپ کنید.

mhkarami97

جنگل حرا با توجه به زمانی که به آن بروید سطح آب متفاوتی دارد که اگر همان صبح و تقریبا ساعت 10 آنجا باشید آب پایین رفته است و بصورت زیر درآمده است:

سپس به سمت الهه نمکی حرکت کردیم که در سمت شرقی جزیره واقع شده است.
این جاذبه طبیعی در واقع کوهی ساخته شده از نمک است که در کنار آن رودخانه نمکی و یک دریاچه نمکی کوچک وجود دارد.
موقعیت این دریاچه در سمت چپ الهه نمکی و در دره بعدی است.

دریاچه گفته شده:

mhkarami97

لوکیشن بعدی اقامتگاه مراجا است که در کنار ساحل فرش واقع شده است.
البته اجازه ورود به این اقامتگاه وجود ندارد و فقط می‌توانید از دور آن را مشاهده کنید.
همچنین اجازه اقامت در این اقامتگاه نیز به علت مشکل آن با شهرداری فعلا وجود ندارد.
ساحل فرش نیز به علت عدم حمایت دیگر ساخته نمی‌شود.

mhkarami97

در ادامه به سمت غار نمکی حرکت کردیم.
در جزیره غارهای مختلفی است که این غار از همه کوچکتر است و ورودی آن نیز درست کنار جاده واقع شده است.
طول آن نیز تقریبا 100 متر است که برای طی کردن آن نیاز به چهارزانو راه رفتن است که باعث کثیف شدن لباس‌ها می‌شود.
تقریبا در کنار تمام موقعیت‌های دیدنی جزیره دست‌فروش وجود دارد که می‌توانید آب یا خوراکی یا اشیا تزئینی خریداری کنید.

دره رنگین کمان کمی بعد از غار واقع شده است.
این دره دارای 2 قسمت مختلف است که رنگبندی دره سمت راست بهتر است.
همچنین مسیر سمت راست کوتاه‌تر است، ما ابتدا به سمت دره سمت چپ رفتیم و در انتهای آن از همان وسط کوه به سمت دره سمت راست حرکت کردیم که در مسیر یک رودخانه نمکی و یک غار کوچک نیز مشاهده کردیم.
این دره رنگ‌های مختلفی دارد، هرچند به زیبایی تعریف‌هایی که از آن در اینترنت وجود دارد نیست و رنگبندی‌ها در نقاط خاصی هستند.

در ادامه و تقریبا در ساعت 14 به سمت دره مجسمه‌ها حرکت کردیم.
این نقطه یکی از زیباترین نقاط جزیره است که از بالای آن می‌توانید کوه‌های زیبای خود جزیره، ساحل و دریا را ببینید.
بهترین زمان رفتن به این نقطه در غروب آفتاب است تا سایه‌های تشکیل شده تداعی نام این نقطه یا همان مجسمه‌ها بشوند.
رسیدن به این نقطه از کنار جاده تقریبا به 10 دقیقه پیاده روی نیاز دارد و نسبت به دیگر جاهای دیدنی پیاده‌روی آن بیشتر است.
در طول مسیر آن نیز افراد به فروش زیروآلات مشغول هستند که عده‌ای از آنها ایران‌گردهایی هستند که خرج سفر خود را از این راه بدست می‌آورند.

در نزدیکی‌های عصر به ساحل سرخ و ساحل نقره‌ای رسیدیم و تصمیم گرفتیم در همین ساحل کمپ کنیم و روز بعد بقیه جزیره را بگردیم.
مغازه‌های این محل نسبت به دیگر نقاط بیشتر است و چند غذاخوری در آنجا نیز وجود دارد.
از خوراکی‌های خوش‌مزه این محل می‌توان به سمبوسه در طعم‌های مختلف ماهی، میگو، ماهی‌مرکب و سبزیجات اشاره کرد که به نظر من ماهی مرکب آن از بقیه خو‌ش‌مزه‌تر بود.
قیمت آن نیز 20 هزار تومان بود.

mhkarami97

این ساحل در صبح‌ها کمی شلوغ می‌شود. اگر می‌خواهید چند روز در این محل کمپ کنید می‌توانید با پای پیاده تا انتهای سمت چپ آن بروید و کمی از روی سنگ‌ها رد شوید تا به یک ساحل خلوت برسید.
بیشتر افرادی که می‌خواهند مدت زیادی در جزیره کمپ کنند به این نقطه می‌روند.
البته ما همان در انتهای ساحل سرخ کمپ کردیم و به محل بالا نرفتیم.
نوع شن ساحل در این منطقه به 3 صورت مختلف نقره‌ای، سرخ و صدف‌های خورد شده است که هرکدام زیبایی خاص خود را دارند.

بعد از برپایی چادر ابتدا در ساحل قدم زدیم، سپس برای شنا به دریا رفتیم. دقت کنید که خیلی به جلو نروید، زیرا عمق آب بصورت ناگهانی زیاد می‌شود.
سپس در کنار ساحل به ساخت قلعه مشغول شدیم و در نهایت در زمان غروب آفتاب در لب ساحل نشستیم و آن را تماشا کردیم.

ساحل نقره‌ای گفته شده در شب می‌درخشد که در عکس زیر می‌توانید کمی از آن را مشاهده کنید.

ساحل دوم که بعد از سنگ‌ها وجود دارد نیز بصورت زیر است:

صبح بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه، به سمت غار رنگین کمان حرکت کردیم.
این غار در داخل یک دره کوچک وجود دارد که برای رسیدن به آن تقریبا 40 متر باید به سمت پایین بروید.
برای پیمایش آن نیز به هدلایت نیاز دارید. هرچند طول آن کم است و تقریبا 100 متر می‌شود.

mhkarami97

در ادامه به سمت ساحل لاکپشت‌ها رفتیم. این ساحل در نزدیکی غار رنگین کمان است و فاصله کمی تا آن دارد.
طبق گفته اهالی فقط در ماه‌ اردیبهشت در این نقطه لاکپشت وجود دارد. هرچند بدون وجود لاپشت نیز این ساحل منظره زیبایی دارد.

سپس به سمت پنجره دریا و ساحل محیط زیست رفتیم.
اگر در پنجره دریا پیاده شوید، برای رسیدن به ساحل گفته شده به 1 کیلومتر پیاده روی نیاز دارید که از خط ساحلی می‌گذرد و مناظر زیبایی دارد.
در کنار پنجره دریا صدف‌های مختلفی وجود دارد که در زمان پایین بودن آب می‌توانید آنها را ببینید.
دلیل نامگذاری ساحل محیط زیست نیز به دلیل وجود داشتن ساختمان حفاظت از محیط زیست در کنار آن است.
این ساحل نیز برای کمپ شبانه می‌تواند نقطه خوبی باشد.

در سمت چپ پنجره دریا نیز ساحل زیبایی وجود دارد که بکرتر است و مرغ‌های دریایی در آن وجود دارد.
البته پیاده‌روی آن کمی طولانی است ولی به زیبایی‌های آن می‌ارزد.

mhkarami97

در نهایت ساعت 14 به بندر رسیدیم و با توجه به اینکه آخرین اتوبوس دریایی به سمت قشم ساعت 15 حرکت می‌کند، به یکی از رستوران‌های هرمز رفتیم و سفارش غذا دادیم.
غذاهای درست شده در این جزیره بسیار خوش‌مزه است و پیشنهاد می‌کنم حتما آن را امتحان کنید.
ما سفارش قلیه ماهی و میگو پلو دادیم که قیمت هر کدام 150 هزار تومان بود که به یک بار امتحان آن می‌ارزید.
رستوران نیز محیط سنتی داشت و غذا در سینی‌های بزرگ سرو می‌شد.
برای ما‌هی‌ها نیز ادویه خاصی وجود داشت که آنها را بسیار خوش‌مزه می‌کرد.

mhkarami97

در نهایت با اتوبوس دریایی که بلیط آن 76 هزار تومان بود به سمت جزیره قشم حرکت کردیم تا از آن به جزیره لارک برویم.

سفر دوم به هرمز

عکس‌های زیر برای اول دی ماه سال 1401 است.
بعضی از لوکیشن‌ها که در سفر اول به آنها نرفته بودیم را در این سفر گشتیم.
تغییرات نسبت به سفر قبلی:
چلو میگو = 200 هزار قلیه ماهی = 175 هزار کشتی دریایی = 63 هزار دریافت ورودی به مبلغ 15 هزار به ازای هر نفر برای گشت دور جزیره افزایش قیمت سه‌چرخ‌ها mhkarami97