گرمسار

توضیحات منطقه

گرمسار یکی از شهرهای استان سمنان و مرکز شهرستان گرمسار است و در غرب استان سمنان قرار دارد. مساحت این شهر در حدود ۵۱۸۲ کیلومتر مربع است. دشت گرمسار از شرق به غرب ۴۸ کیلومتر و از شمال به جنوب ۲۷ کیلومتر طول دارد. گرمسار پیوندگاه راه‌آهن سرتاسری شمال (گرگان) و مشهد بوده و جاده اصلی تهران-مشهد در کنار آن واقع شده است. این شهر در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان و ۹۵ کیلومتری تهران قرار دارد.
خوار نامی قديمی گرمسار بوده و به دوره قبل از اسلام و ايران باستان مربوط می‌شود. در دوران اسلامی نیز خوارری نام داشته است.
قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، پارچه بافی، خرجین بافی و سفال‌گری، منبت کاری و معرق کاری از صنایع دستی گرمسار است، این شهر در زمینه گلیم بافی موفق به کسب زیادی از طرفدار در بازارهای جهانی شده است.
خربزه‌های شیرین و صاداراتی، محصولات لبنی خالص، انار و رب انار از سوغاتی‌های این شهر تاریخی است.
کوه اژدها، کویر ریگ جن، قله کلرز، تونل نمکی گرمسار، آب انبار ناسار، آب انبار مسیر امامزاده اسمعیل و شمس الدین، امامزاده شمس الدين و اسماعيل (ع)، امامزاده سلطان شاه نظر، منطقه گردشگری رامه، بنه کوه، آب انبار گرمسار، امامزاده علی‌اکبر، کاروانسرای قصر بهرام، قلعه استاناوند ناروهه و جاده سنگ‌فرش سیاه‌کوه از دیدنی‌های شهر زیبای گرمسار است.

پیمایش

این سفر را همراه با یکی از لیدرهای طبیعت‌گردی اهل گرمسار بودیم که نقاط مختلف سفر را همراه با او رفتیم.

شهرام : 09376949780

برای این سفر 5 صبح بیدار شدیم و ساعت 7 از اولی مسیر تهران-مشهد حرکت کردیم.
اولین محلی که به دیدن آن رفتیم که در همان مسیر و تقریبا 20 کیلومتری گرمسار بود، معدن نمکی نام داشت. در اول مسیر معدنی وجود دارد که به ورودی نیاز دارد که ما آن را رد کردیم و تقریبا 15 دقیقه در جاده خاکی رفتیم تا به معدنی که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید برسیم.

این معدن نمک دیگر کاربرد صنعتی ندارد و فقط برای بازدید افراد استفاده می‌شود.
در داخل آن 2 قسمت مختلف وجود دارد که بخش سمت راست آن را در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید که در آن دریاچه‌ای کوچک با عمق زیاد تشکیل شده است.
البته به علت غلظت زیاد نمک افراد بر روی آن شناور می‌مانند.

در بخش سمت چپ آن نیز نقاط زیر را مشاهده می‌کنید که معدن‌های سرپوشیده هستند و داخل آنها نیز آب وجود دارد.
در انتها آن نیز یک آبشار نمکی کوچک وجود دارد که برای رسیدن به آن باید از کنار دیواره‌ها حرکت کنید.

بعد از مشاهده معدن نمکی، به سمت روستای پاده حرکت کردیم که در آن قلعه‌ای تاریخی وجود دارد.
این منطقه در جنوب شرقی گرمسار واقع شده است و دارای تاریخچه قدیمی است که در زمان‌های قدیم از قلعه آن که در بالاترین نقطه روستا واقع شده است، به عنوان قلعه نظامی استفاده می‌شده و بقیه نقاط دور آن تشکیل شده که از آنها می‌توان به حمام، آب‌انبار و خانه‌های قدیمی اشاره کرد.

بعد از مشاهده روستای بالا به پارک جنگلی که در همان نزدیکی بود رفتیم و ناهار را در آن صرف کردیم.
بعد از صرف ناهار تقریبا در ساعت 1:30 به سمت قلعه پنهان بهرام حرکت کردیم، این نقطه نیز دارای مسیر خاکی است، البته مسیر آن صاف است و فقط مسیر خاکی معدن نمکی کمی بد است و بقیه مسیرها هرچند خاکی هستند اما مسیر آنها صاف است.

mhkarami97

این قلعه توسط بهرام که خود او آنجا را به شما توضیح می‌دهد ساخته شده است که علاوه بر بازدید، دارای اقامت‌گاه و غذا محلی نیز است.

بهرام : 09122312701

خود شخص بهرام در زمینه باستان شناسی و نمادها تحصیل کرده و بعد از سالها تحقیق درباره نمادها در نقاط مختلف ایران، در نهایت در شهر زادگاه خود این قلعه را ساخته است و موارد مختلف که در طول تاریخ ایران استفاده شده است را در آن بکار برده است.

سپس در نزدیکی‌های غروب به سمت مرداب که در اینترنت توضیحی درباره آن مشاهده نکرده بودیم و توسط شهرام به ما معرفی شد، حرکت کردیم و تقریبا در ساعت 6 به آن رسیدیم.
این منطقه در نزدیکی‌های کوه اژدها و مسیر مشهد-گرمسار واقع شده است که لوکیشن آن را در انتها مشاهده می‌کنید.

این نقطه دارای یک مرداب با نی‌های بلند و همچنین پرنده‌های بسیار است که در صبح زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشد.

mhkarami97

صبح پس از صرف صبحانه به سمت کوه اژدها و غار و آبشار پیرزن حرکت کردیم، مسیر این دو از جاده خاکی که از همان آزاد راه مشهد-گرمسار است جدا می‌شود و پس از تقریبا 15 دقیقه به آن می‌رسید.
در دره سمت راست کوه اژدها، غار پیرزن وجود دارد که پس از تقریبا 40 دقیقه پیمایش به ورودی آن می‌رسید.
پس از تقریبا 15 دقیقه طی کردن مسیر در داخل غار به خروجی آن می‌رسید که در 1 کیلومتری آن آبشار پیرزن وجود دارد.

قبرستان قطارها در سمت راست کوه اژدها و در رنه بین واقع شده است.
این مسیر از کنار ریل قطارها و به موازات آن عبور می‌کند و در نزدیکی آن کوه‌های رنگی و همچنین قلعه‌ای قدیمی در داخل کوه وجود دارد.
خود این محل در قدیم برای تعمیرات قطارها استفاده می‌شده که پس از ساخت ساختمان‌های جدید در نزدیکی آن این محل به خرابه تبدیل شده است.
در این محل رودخانه‌ای نیز وجود دارد که به موازات مسیر ادامه پیدا می‌کند.

محل بعدی که تقریبا در ساعت 12 به آن رسیدیم، آبشار نمکی بود که مسیر آن نیز خاکی است و تقریبا در پل که به شهر گرمسار می‌رود واقع شده است.
از نکات عجیب این منطقه تفاوت سنگ‌ها و نوع کوه‌ها است، بطوری که موارد بالا تقریبا نزدیکی هم و هر کدام در یک دره جدا واقع شده‌اند اما نوع سنگ‌های آنها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

برای رسیدن به آبشار نمکی در نقطه‌ای از مسیر یک کانکس سفید رنگ وجود دارد و مسیر به دو قسمت تقسیم می‌شود که شما باید مسیر سمت راست را بروید.
تقریبا به 40 دقیقه پیاده‌روی برای رسیدن به این آبشار نیاز دارید که مسیر آن بر بستر رودخانه است.