بندر عباس

توضیحات منطقه

شهر بندر عباس مرکز استان هرمزگان است و دومین شهر بزرگ جنوب ایران محسوب می‌شود. قرار گرفتن اسکله شهید رجایی، بندر شهید باهنر و کارخانه‌های بزرگ و متعدد صنعتی در بندر عباس، این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب کشور تبدیل کرده است. موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس باعث ورود گردشگران زیادی در طول سال به این شهر می‌شود.
شهر بندر عباس در قسمت جنوب استان هرمزگان قرار دارد و از شمال به مناطق کوهستانی و از جنوب به خلیج فارس می‌رسد. در گذشته، بندر عباس «بندر گمبرون» نام داشت. گمبرون ریشه زرتشتی دارد و نشان از قدمت این بندر در زمان حضور زرتشتیان تا پیش از حمله اعراب می‌دهد. پس از اعراب نیز مدت زیادی بندر عباس در اشغال نیروهای پرتغالی بود. در سال ۱۶۲۲ میلادی و در زمان شاه عباس صفوی، ارتش ایران به فرماندهی امام قلی خان، پرتغالی‌هارا از جنوب ایران بیرون کردند و از آن پس بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد.
مردم بندر عباس را بومیان و مهاجران تشکیل می‌دهند. به‌دلیل نزدیکی بندر عباس به شهرهای عرب زبان در مرز و همین طور مراودات تجاری بالا با کشورهای عربی و هند، در طول زمان مهاجران زیادی از این کشورها به بندر عباس آمده‌اند. در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت بندر عباس در حدود ۵۲۷ هزار نفر برآورد شد. زبان مردم بندر عباس فارسی با گویش بندری است و مردم این شهر را مسلمانان شیعه و سنی تشکیل می‌دهند.

پیمایش

برای رفتن به سفر جنوب که از بندرعباس شروع شده و به جزایر هرمز، لارک، هنگام و قشم ختم می‌شد، در بهمن ماه با قطار به سوی بندرعباس حرکت کردیم.
برای خرید بلیط نیز چالش‌های مختلفی داشتیم که در زمان باز شدن سایت تمام قطار پر بود و ما 2 روز قبل از حرکت توانستیم بلیط قطار را بخریم.

mhkarami97

حرکت از تهران با قطار به بندرعباس تقریبا 20 ساعت زمان نیاز دارد که ما ا حرکت در 12:15 چهارشنبه در ساعت 10:00 روز بعد به بندرعباس رسیدیم.

در داخل قطار نیز 2 فرد جنوبی را در کوپه خود ملاقات کردیم که برای افراد دیگه قطار طرح حنا می‌زدند که مدتی با آنها همنشین شدیم و صحبت کردیم.

بعد از رسیدن به بندرعباس با اسنپ به سمت اسکله حرکت کردیم تا کوله‌های خود را به امانتی آن بسپاریم تا راحت‌تر بتوانیم شهر را بگردیم.

mhkarami97

در بندرعباس مسجدهای زیادی وجود دارد که بیشتر آنها قدیمی هستند که تعدادی از آنها برای اهل تسنن و تعدادی برای اهل شیعه هستند.
متاسفانه در بندرعباس افراد فقیر زیادی وجود دارند که در نقاط مختلف از شما تقاضای کمک می‌کنند.
بطور مثال در بازار درخواست خرید لباس، در فروشگاه درخواست خرید اغذیه و در نقاط مختلف شهر تقاضای پول می‌کنند.

mhkarami97

اولین محلی که به دیدن آن رفتیم و در نزدیکی همان اسکله واقع شده است، معبد بودایی‌ها بود.
برای مشاهده این محل از اسکله می‌توانید پیاده نیز بروید و بسیار نزدیک است.
با توجه به خصوصی بودن این محل زمان باز بودن خود معبد ممکن است از ساعت 5 عصر به بعد باشد، هرچند محیط آن در همه ساعات باز است.

محل بعد که به دیدن آن رفتیم مسجد سنی‌ها بود که در زمانی غیر از نماز بسته است، پس ما از بیرون آن را تماشا کردیم و به سمت حمام حمام گله داری که نزدیکی آن بود رفتیم.

متاسفانه در زمان ترمیم این حمام بخش زیادی از آن تخریب شده است که از زیبایی آن کاسته است.
نکته زیبای این حمام عکس بالا است که دو هواکش با توجه به زاویه دید شما شکل قلب یا دایره پیدا می‌کنند.

با توجه به نزدیک شدن به اذان ظهر مسجدی که در بالا گفته شد باز شده بود که ما به دیدن آن رفتیم.
از تفاوت این مسجد با مسجد شیعه‌ها، وجود داشتن موکت بین بخشی که افراد وضو می‌گیرند و درب ورودی مسجد بود تا افراد بدون نیاز به کفش بتوانند آن را طی کنند.

mhkarami97

سپس به سمت مسجد گله داری حرکت کردیم تا از آن نیز دیدن کنیم که در عکس‌های زیر آن را مشاهده می‌کنید.

با توجه به نزدیک شدن به زمان ناهار به سمت بازار ماهی فروشان رفتیم تا در ابتدا از آن بازدید کنیم و سپس در رستوران مهربان بانو که تعریف آن را شنیده بودیم و گفته بودند که خاله او در رامسر نیز رستوران دارد رفتیم.

در بازار قدیم ماهی فروشان افراد ماهی‌ها را همان در کنار خیابان می‌فروشند و در همانجا پاک می‌کنند. زنان نیز در قسمتی مشغول به پاک کردن میگوها هستند.
در این محل بوی ماهی بسیار زیاد است که ممکن است تمام افراد نتوانند آن را تحمل کنند.

در نهایت در رستوران کوسه ماهی را به عنوان ناهار خوردیم که بسیار خوش‌مزه بود.
قیمت آن نیز برای یک پرس 150 هزار تومان بود.

mhkarami97

بعد از صرف ناهار به سمت ساحل سورو حرکت کردیم که در مسیر آن بازار ماهی فروشان جدید وجود دارد که سرپوشیده است و نسبت به بازار قدیم امکانات بیشتری دارد.

در نهایت در عصر به سمت اسکله حرکت کردیم تا قبل از تاریکی به سمت هرمز حرکت کنیم تا بتوانیم غروب را نیز از روی اتوبوس دریایی مشاهده کنیم.
قیمت اتوبوس دریایی از بندرعباس به سمت هرمز نیز 76 هزار تومان بود که تقریبا 40 دقیقه رسیدن به مقصد طول می‌کشد.