تنگه نارنج دره و جنگل ارواح نوشهر

تنگه نارنج دره و همچنین جنگل ارواح، در استان مازندران، شهرستان نوشهر و شهر نارنج بن واقع شده اند.
برای رسیدن به این شهر از تهران می‌توانید از جاده چالوس و یا هراز استفاده کنید، شهر نارنج بن تقریبا در بین شهر نوشهر و نور واقع شده است.

mhkarami97

این منطقه بسیار بکر می‌باشد و یکی از بهترین نقاطی است که من به شخصه دیده ام، تقریبا هرچیز که شما از یک طبیعت گردی بخواهید که شامل جنگل، تنگه، رودخانه، آبشار، دریاچه، کوهپیمایی، رودخانه نوردی، چشمه آب و … را در این نقطه مشاهده می‌کنید.

برای شب مانی در اول مسیر می‌توانید از مسجدی که داخل شهر وجود دارد استفاده کنید، برای رسیدن به این منطقه ما تقریبا ساعت 8 شب از کرج حرکت کردیم و ساعت 3:30 به مسجد گفته شده رسیدیم.
خانه سرایدار مسجد، همان داخل مسجد، سمت راست بالا است که می‌توانید از وی برای شب مانی در داخل مسجد اجازه بگیرید.
همچنین شماره سرایدار در داخل درب ورودی چوبی مسجد وجود دارد.

mhkarami97

با توجه به اینگه ما با ماشین های شخصی به این منطقه رفته بودیم، برای امنیت بیشتر ماشین های خود را داخل مسجد پارک کردیم و سپس راهی مسیر شدیم.

در طول مسیر ما دو چشمه مشاهده کردیم که البته بسیار کوچک بودند و همچنین پیدا کردن آنها کمی سخت بود، این دو چشمه در کنار رودخانه وجود دارند.
پس بهتر است آب کافی با خود ببرید.

mhkarami97

این منطقه حفاظت شده می‌باشد و اتاق نگهبانی این منطقه نیز در اول مسیر پیمایش وجود دارد که می‌توانید شماره وی را برای مواقع ضروری بگیرید. البته بعد از کمی پیمایش دیگر موبایل ها آنتن نمی‌دهد.

تا قبل از رسیدن به تنگه نیازی به پیمایش در آب نیست و بیشتر مسیر از کنار رودخانه و یا جنگل می‌باشد.

مدت زمان رسیدن به محل کمپ که درست قبل از شروع تنگه می‌باشد تقریبا 2:30 دقیقه پیمایش بدون درنظر گرفتن زمان های استراحت دارید. جزئیات این مسیر را می‌توانید در فیلم اول مشاهده کنید.

mhkarami97

محل کمپ نیز منطقه ای صاف با جای تقریبی برای 15 چادر می‌باشد. در این نقطه چوب کافی برای روشن کردن آتش نیز وجود دارد.

قبل از رسیدن به محل کمپ نقطه ای با عمق بیشتر وجود دارد که درختی با قطر زیاد نیز در این نقطه بر روی رودخانه افتاده است، در این نقطه می‌توانید کمی آبتنی کنید، البته در داخل تنگه نقاط زیادی برای آبتنی وجود دارد.

در ادامه عکس های مسیر تا قبل از شروع تنگه آمده است:

بعد از محل کمپ مسیر کمکم تنگر می‌شود که این نشانه شروع شدن تنگه اصلی می‌باشد.

mhkarami97

ما این نقطه را درست در روز آخر شهریور پیمایش کردیم که آب و هوای آن مناسب بود و نیاز به داشتن لباس گرم زیاد نبود و در شب نیز برای خواب هوا مناسب خوابیدن با کیسه خواب و چادر بود.
دمای آب نیز مناسب پیمایش بود و در تنگه که نور مستقیمی نیز به آب نمی‌تابد، امکان پیمایش در آن وجود داشت.

در طول تنگه دو آبشار اصلی وجود دارد که البته ارتفاع آنها خیلی زیاد نمی‌باشد.
هرچند عمق آب آن مناسب شنا بود و ارتفاع آن تقریبا به 1.5 متر می‌رسید.

mhkarami97

پیمایش مسیر تنگه با وسایل بسیار سخت می‌باشد، زیرا ارتفاع آن در چند نقطه برای عبور تا کمر می‌رسد و همچنین برای عبور از آبشار اول باید کمی از صخره ها بالا بروید.

ارتفاع آب در بیشتر مسیر تنگه تا زانو ها می‌رسد و همانطور که گفته شد فقط در چند نقطه ارتفاع آن بیشتر می‌شود.

برای عبور از آبشار اول، باید از مسیر سمت راست استفاده کنید و صخره ها را بالا بروید، ارتفاع آب این آبشار مناسب پرش می‌باشد و در مسیر برگشت می‌توانید بجای عبور از این مسیر در آب پرش کنید.
فقط دقت کنید درست در محلی که آبشار می‌ریزد و آب سفید رنگ می‌شود یک سنگ وجود دارد.

mhkarami97

بعد از عبور از آبشار اول مسیر تنگ‌‌تر می‌شود و ارتفاع صخره ها نیز بیشتر می‌شود.
بعد از کمی پیمایش به آبشار دوم می‌رسید.

ما بعد از رسیدن به آبشار دوم، به علت سخت بودن عبور از آن دیگر مسیر را ادامه ندادیم و به محل کمپ برگشتیم، اما شما می‌توانید آن را ادامه بدهید.

mhkarami97

برای رسیدن به دریاچه ارواح می‌توانید از همین مسیر آبشار دوم ادامه بدهید، البته وجود داشتن یک محلی ضروری است و بدون راهنما محلی نمی‌توانید از مسیر جنگل به دریاچه برسید.

محل کمپ:

برای رفتن به دریاچه مسیر خاکی دیگری وجود دارد که می‌توانید با ماشین آن را طی کنید.
البته به علت بارش باران خاک های این جاده شسته شده است و بیشتر آن سنگ می‌باشد و نیاز به صبر برای طی کردن دارد.

mhkarami97

برای رسیدن به این جاده به شهر برگردید و سپس با ماشین تا اول مسیر که به راه اصلی می‌رسد بروید.
در این نقطه و قبل از رسیدن به جاده اصلی، آخرین مسیر خاکی که در سمت چپ شما وجود دارد را باید طی کنید تا به یک جاده آسفالته برسید.
سپس این جاده را به سمت چپ بروید تا به اول مسیر خاکی و نگهبانی آن برسید.

mhkarami97

برای رسیدن دقیق به اول نقطه گفته شده می‌توانید جنگل ارواح را در گوگل مپ جستجو کنید.

مسیر گفته شده، به علت خاکی بودن تقریبا 1 ساعت طول می‌کشد، البته تمام این مسیر از داخل جنگل عبور می‌کند و هردو طرف شما جنگل است.
در انتها به دریاچه ارواح می‌رسید که دلیل نام گذاری آن نیز وجود درختان زیاد در داخل آن می‌باشد.
این دریاچه در بین اهالی با نام دیگری شناخته می‌شود و خود آنها خیلی از این نام استفاده نمی‌کنند.

mhkarami97

این نقطه در آخر هفته ها محل ماهیگیری بومی های منطقه می‌باشد کمی از خلوت بودن آن کاسته می‌شود.