جزیره لارک

توضیحات منطقه

جزیره لارک دارای ۷۷ کیلومتر مربع مساحت است و در کنار جزایر قشم و هرمز قرار دارد. این جزیره از کوه‌‌های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده است و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶٫۱۰ کیلومتر است.
جزیره لارک جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی هستند. در صورت صافی هوا، به‌راحتی جزایر هرمز، قشم،‌ بندرعباس و کشور عمان از سواحل لارک قابل دیدن هستند.
لارک و هرمز دارای آبراهه‌ی میان خود هستند که هر روز محل گذر کشتی‌های باری و نفت‌کش‌های عظیم است. البته کشتی‌های غول‌آسا کاری با بندر کوچک لارک ندارند؛ چراکه اسلکه آن برای این کشتی‌ها قابل پهلوگیری نیست.

پیمایش

اگر سفرنامه قبلی را دنبال کرده باشید، می‌دانید که ما جزیره هرمز را گشتیم و ساعت 15 به سمت قشم حرکت کردیم تا از آن به سمت جزیره لارک برویم تا شب در آنجا کمپ کنیم.
تقریبا در ساعت 16:15 به قشم رسیدیم. اتوبوس‌های دریایی به سمت لارک فقط 2 روز در هفته وجود دارند و ساعت آن هم محدود است. در روزی که ما در قشم بودیم این اتوبوس‌ها وجود نداشتند پس ما در همان درب خروجی اسکله به دنبال قایق‌های دیگر گشتیم و در نهایت پس از خرید کمی خوراکی از فروشگاه با یکی از قایق‌ها برای حرکت به سمت لارک هماهنگ شدیم.
هزینه قایق نیز 500 هزار تومان بود.
فاصله لارک از قشم با قایق‌های تندرو تقریبا نیم ساعت است. قایق‌ها قبل از تاریکی هوا حرکت می‌کنند و بعد از غروب قایقی نیست که شما را به سمت جزیره ببرد.
در زمان رفتن ما به جزیره دریا کمی مواج بود که تجربه هیجان‌انگیزی از قایق‌سواری برای ما ایجاد کرد.

شماره تماس قایق رفت:

09179572239 : محسن

محمد : 09173639049

بعد از رسیدن به جزیره، در ساحل سمت چپ 2 اقامتگاهی که در جزیره وجود داشت، چادرها را برای کمپ برپا کردیم.
با توجه به وزش زیاد باد میخ‌های چادر را نیز زدیم تا جلو بلند شدن چادر را بگیریم، همچنین طبق گزارش هواشناسی هوای فردا بارانی پیش‌بینی شده بود که باران بسیار کم بارید.

mhkarami97

بعد از صرف شام برای گشتن شبانه در جزیره به سمت اقامتگاه‌ها رفتم که عکس‌های زیر به ترتیب ابتدا نمای جزیره قشم از جزیره لارک و بقیه اقامتگاه‌ها هستند.

صبح نیز پس از بیدار شدن برای گردش صبح به سمت فانوس دریایی که دور مشاهده کرده بودم رفتم که تقریبا 1 ساعت زمان برد، در کنار فانوس چند خانه خراب و همچنین پارکی کوچک وجود داشت.

در همین محل بود که شماره تماس یکی از اهالی جزیره را که سه‌چرخ داشت پیدا کردم تا بعد از صبحانه با او برای چرخواندن ما دور جزیره تماس بگیرم.

احمد : 09179574013

mhkarami97

بعد از صرف صبحانه نیز به سمت اقامتگاه‌ها حرکت کردیم تا هم ساحل آن را ببینیم و هم تا رسیدن سه‌چرخ کمی قدم زده باشیم.

بعد از سوار شدن به سه‌چرخ به سمت اولین جا که قلعه پرتقالی‌ها بود حرکت کردیم، این قلعه در داخل تنها شهر جزیره واقع شده است.
از نکات جالب جزیره وجود داشتن تعداد زیادی بز و سرسبز بودن بیشتر خاک جزیره بود. بطوری که طبق گفته اهالی در صورت گم شدن یکی از بزها چند سال بعد به دنبال آن می‌رفتند و بزهایی که حاصل زادولد آن بودند را دوباره به شهر برمی‌گرداندند.
پوشش جزیره نیز در بیشتر نقاط سبز است.

سپس به سمت ساحل لاکپشت‌ها حرکت کردیم. در مسیر رسیدن به آن نیز از کنار سینما قدیمی عبور کردیم که زمان قبل از انقلاب ساخته شده است و اکنون خرابه شده است.
در این ساحل در بیشتر طول سال لاکپشت وجود دارد که می‌توانید آنها را مشاهده کنید، لاکپشت‌ها بعد از به دنیا آمدن در این محل زندگی می‌کنند و پس از بزرگ شدن به سمت اقیانوس حرکت می‌کنند.

لوکیشن بعدی که از آن دیدن کردیم، ساحل تک درخت بود که برعکس هرمز درخت آن بسیار بزرگ است و از فاصله دور نیز دیده می‌شود.
به دلیل نزدیک بودن این جزیره به آب‌های آزاد در بیشتر دور جزیره تپه‌هایی به عنوان مانع و سنگر ایجاد شده است که در این محل می‌توانید آنها را مشاهده کنید.
ساحل این بخش نیز بسیار زیباست و هر قسمت آن متفاوت است و صدف‌های خاص خود را دارد که در نقاط دیگر مشاهده نمی‌کنید.

سپس مسیر رفته را تا نزدیکی اقامتگاه‌ها برگشتیم تا به سمت رودخانه نمکی برویم، البته در ادامه تک درخت نیز نقاط دیدنی وجود دارد ولی نیاز به پیاده‌روی چند ساعته دارند و همچنین به علت باران راه آن خراب شده است. همچنین گشتن آنها نیز به یک روز کامل دیگر نیاز دارد.
پس با توجه به نکات بالا به سمت همان رودخانه نمکی رفتیم.
رودخانه نمکی که در جاده تابلو دارد بسیار کوچک است، پس با نظر راننده سه‌چرخ به سمت رودخانه نمکی دیگر که بعد از اقامتگاه‌ها است رفتیم که عکس‌های زیر برای آن است. بصورت کلی و بخصوص این نقطه بسیار بکر است و شما هیچ ردپا یا آثار خرابی در آن مشاهده نمی‌کنید.

زیباترین بخش این جزیره به نظر من کوه رنگین کمان بود که در ادامه به آن رفتیم، در این بخش زیبایی‌های زیادی مانند کوه‌های رنگی، خاک سرخ، ستاره دریایی، مرغ دریایی و … را می‌توانید مشاهده کنید.
موجودات دریایی این بخش را در زمانی که آب دریا پایین آمده باشد می‌توانید مشاهده کنید، موجوداتی مانند ستاره دریایی، توتیا، خیار دریایی، خرچنگ، عنوان حلزون و صدف و ….
دقت کنید که این موجودات را له نکنید و همچنین دقت کنید که توتیا سمی است و نباید به آن دست بزنید و در صورتی که تیغ آن در دست شما رفت باید سریع آن را خارج کنید. زیرا تیغ آن با گرما بدن آب می‌شود و سم آن آزاد می‌شود.

در نهایت پس از ظهر به سمت اقامتگاه حرکت کردیم تا قایقی برای رفتن به قشم پیدا کنیم. 2 نفر که در آنجا اقامت داشتند نیز قصد رفتن به جزیره را داشتند و با یک قایق هماهنگ شده بودند. پس ما نیز همراه آنها به جزیره قشم رفتیم تا از آنجا به سمت جزیره هنگام برویم.
هزینه قایق نیز 400 هزار تومان بود که بین افراد تقسیم شد.
اقامتگاه عکس زیر نیز دارای آب شیرین، حمام، برق و امکانات رفاهی بود و هزینه آن به ازای هر شب 400 هزار تومان بود.